לזכור בעל פה, לזכור בדיסק-און-קי

מאז הפוסט הזה שעסק בקשר בין ספרות דיגיטלית לספרות שלפני המצאת הדפוס, אני מרבה לחשוב על קשרים בין ספרות אינטרנט לבין ספרות שלפני הדפוס, ואולי אף לפני שהכתב נהיה כל כך דומיננטי, ונתקלתי בעובדה שאז והיום אנחנו נתקלים בעליה של שימוש במונחים הקשורים בזיכרון.

בעולם ידועים המחקרים של פרי ולורד על הספרות ההומרית, שהועברה בזיכרון, ושנוסחה בצורה שתקל על המבצע להיזכר במילותיה. בעולם התורה שבעל פה אנחנו מכירים את השינון, שהפך משם של פעולה טקסטואלית לשם של טקסט, משנה, המובדל מהטקסט שאותו קוראים, מקרא. גם היום מדברים הרבה על זיכרון, זיכרון פנימי, וזיכרון נשלף, איחזור מהזיכרון וזיכרון ענן. לא בדקתי אבל אני חושב שהשדה הסמנטי הזה לא היה כל כך דומיננטי בתקופה שבה הדפוס היה הטכנולוגיה הטקסטואלית המרכזית, ואני רוצה לחשוב קצת למה זה כך.

אפלטון

אני מציע כאן שני מקומות מפורסמים שבהם אפלטון מתייחס לזיכרון. בפיידרוס, הוא מספר מיתוס שאותו הוא מייחס למקור מצרי, על אודות תולדות כתיבה. לפי המיתוס פונה אמון (תמוז) אל תחות, ממציא הכתב, שהוצג שהמצאה שתועיל לזיכרון ואומר לו ש"ייחסת לו כוח פעולה הפוך ממש שיש בו. שכן יכניס ענין זה שיכחה בנשמות הלומדים אותו, כיון שהללו שוב לא יאמנו את כוח זכרונם, שמתוך בטחון שיבטחו בכתב, לא יהיהו עוד נזכרים מבפנים, מכוח עצמם, אלא מבחוץ, מכוח דפוסים שאינם משלהם עצמם; לא המצאת, אפוא, סגולה לזכרון אלא להזכרה; וחכמה מדומה, לא אמיתית, הנך מקנה לתלמידיך" (תירגום ליבס, כרך ג', עמ' 419). הזיכרון הדיגיטלי הוא, איפוא, שלב נוסף בתהליך שבו האדם מוציא את הזיכרון מן המוח שבגופו לזיכרונות מלאכותיים, אולם מה ההבדל בין השניים?

הטענה ששם אפלטון בפי האל המצרי היא שהכתב משמש למה שהיום היינו קוראים לו 'איחזור' שליפה מן הזיכרון, אולם הוא איננו הזיכרון עצמו. אבל לא ברור מה מפריע לו. מה ההבדל בין איחזור לזיכרון. נלך עוד קצת עם אפלטון. לדידו של אפלטון הזיכרון איננו רק שימור של מידע, אלא גם מה שאנחנו קוראים לו 'לימוד'. ב'מנון' עורך אפלטון ניסוי בהוראה כשהוא מלמד ילד פרק בגיאומטריה, ומראה שהילד יכול להגיע בעצמו לידיעות מתמטיות כאשר מכוונים אותו נכון. את התהליך הלימודי הזה הוא מתאר כהיזכרות (כרך א', עמ'  440), שבו הנשמה נזכרת בידיעות שיש לה מלפני לידתו של האדם.

זכור את אשר עשה לך עמלק

כנראה לא סתם אני נזכר בזיכרון ביום הפורים, במוצאי שבת זכור. בשבת קראנו בתורה את המצווה הפרדוקסלית למחות את זכר עמלק. למה פרדוקסלית? משום שעמלק כבר נעלם מן העולם, והוא נזכר רק בציווי היהודי למחות את זכרו: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, לֹא תִּשְׁכָּח" (דברים כה, יט).

הרב בני פרל, העלה בעמוד הפייסבוק שלו תשובה מעניינת. עמלק מתואר כמי שפוגע ביוצאי מצרים במדבר במקרה "אשר קרך בדרך" (שם, יח), ולכן הוא מסמל את המקריות. גם המן האגגי, כנראה מצאצאיו של אגג מלך עמלק, קובע את החלטותיו באמצעות פור, הוא הגורל. הדרך של מקריות, אומר הרב פרל, טוענת לחוסר משמעות, טוענת שאין מה לזכור. זיכרונם של עמלק הוא, אפוא, ההתנגדות הראויה להם, הטענה שגם לחוסר המשמעות יש משמעות.

ספר הזיכרונות

כי משמעות היא יחס. משמעות היא הקישור בין דבר לדבר, לדוגמא: בין צורתן של מספר אותיות, לצליל, ולמובן. זיכרון איננו רק שמירת מידע, אלא קישור בין מידע בזמן הווה לאותו המידע בזמן עבר. כשהמידע שלנו נשמר בספר, יש לנו אשליה שהוא יציב ולכן הזיכרון איננו שאלה.

במחשבות בעל פה, או במחשב, ההיזכרות חוזרת להיות צואר בקבוק של חשיבה. וההיזכרות הזו היא למידה, היא הקניית משמעות. היא קישור בין רגע בהווה לרגע מן העבר.

מודעות פרסומת

אודות Amit Assis

ד"ר עמית עסיס. ספרות, טקסטואליות, מרחב.
פוסט זה פורסם בקטגוריה טקסטואליות, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על לזכור בעל פה, לזכור בדיסק-און-קי

  1. בני הגיב:

    יופי ש פוסט עמית. גם לי הקטן יצא לחשוב על זיכרון ומשמעות השבת. בעבודה שלי יוצא לי הרבה להפגש עם הלמידה של הנפש כסוג של זיכרון. המשמעות של זיכרון כלמידה אכן איננה זמינה עבורנו כיום אולי משום שכמו שכתבת הקשר בין המזכיר (כתב) לזיכרון (תוכן) הוא שרירותי. משהו בנו למד לייחס לידע וכך גם לזיכרון איכות שרירותית וכך להתרכז הרבה יותר בעובדות והרבה פחות בחוויה. (כפי ששמעתי פעם מפי פרופסור נחמד "לדעת עובדה כזו או אחרת זה נחמד לדעת היכן ניתן למצוא אותה זה נכס")

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s