והיו לאות

IMG_20160120_153714480בתחנת הדלק שבכביש ליד קיבוץ מגל, ליד ביתן השירותים ישנו נגרר קטן, המכריז על עצמו כבית כנסת מטעם חב"ד. חוזר הביתה לצפון ולא הספקת להתפלל מנחה? זה המקום. כבר כתבתי באיזה מקום אחר על קניונים הממקמים את בית הכנסת יחד עם המרחב המוקצה (תרתי משמע) לפעילויות הלא מסחריות, המקומות המתייחדים לצרכי הגוף ול'צרכי הדת'. ובכן, מעניין לראות שגם כאשר בית הכנסת איננו יוזמה של הקניון, הוא מציית לכלל התיכנוני הזה. האסתטיקה של בתי כנסת במקומות עבודה משדרים שילוב של פרקטיקה מעשית המנסה לשלב שוליות עם מראית עין של קדושה זעירה. אפשר לראות בתמונה את חומרי הבניה הזולים, את מחזירי האור התלויים בחוטים מאולתרים את כלי נטילת הידיים התלוי ברישול על הברז המאולתר.

אבל לא בעבור כל אלה צילמתי את התמונה – מה שמשך את הסקרנות הסמיוטית שלי היא ההברקה הגרפית של תמרור עצור, שהיד שבו מעוטרת בתפילין ואומרת: "עצור! הנחת תפילין היום?". ההברקה הגרפית, מושכת את העין בזכות החיבור של היד המסומנת של תמרור העצור, השייכת בדמיוננו למרחב הציבורי, יד שכבר שכחנו שהיא יד, עם היד המקושרת בתפילין השייכת למקומות אחרים. הקישור הזה מעניין משום שגם התפילין נוצרו כתמרור, כאות. "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ". "הדברים האלה", בין אם מדובר עם אהבת האלהים או ייחודו, זוכים לאותות רבים המאותתים אליהם, על היד, על מזוזות השער, על פה, על לב.

כמו ה'עצור' של בית חב"ד המאולתר גם המקור פותח בציווי ,'שמע!', ובכל זאת משהו מפריע לי בתמרור הפונה אלי ומצווה 'עצור', אולי משהו שמוצאו באותם אלה ששואלים אותך 'התפללת מנחה?' כאילו זה עסקם שלהם. איזו תחושה שהציווי שבתמרור הזה פועל חזק מדי על המתבונן.

המסורת של אמירת הציווי הזה 'שמע ישראל' הצמידה אליו כף יד. אלא שאין זו כף היד הפונה אל מבטך ומצווה, כף היד מכסה את העיניים ב'שמע ישראל' חוסמת את המבט המצווה, ומפנה את תשומת לב אל הקול המצווה. לא תמרור אלא אות, 'שמע'.

 

 

מודעות פרסומת

אודות Amit Assis

ד"ר עמית עסיס. ספרות, טקסטואליות, מרחב.
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s